Verkiezingsprogramma
GroenLinks–PvdA
Druten 2026 – 203
Nu samen

02 december 2025
Programmacommissie

DRUTEN
Voorwoord
In maart 2026 zijn de volgende verkiezingen voor de gemeenteraad. In dit jaar doet GroenLinks-PvdA voor de eerste keer mee aan deze verkiezingen. In korte tijd is de partij een levendige partij geworden, met veel nieuwe leden en een sterke kieslijst. De nieuwe fractie staat voor de uitdaging om met voorliggend programma aan de slag te gaan. De programmacommissie wenst hun daarbij veel sterkte. Het programma is op een democratische manier tot stand gekomen. Daarbij zijn de volgende stappen gevolgd.
-
- Bestuderen van het voorbeeldprogramma van GL-Pvda
- Bestudering van het Gl-PvdA programma van de Gemeente Wijchen.
- Vastellen van onze kernwaarden
- Vertaling van bovenstaand programma’s naar de structuur van het gemeentelijke beleid. (10 thema’s)
- Opstellen van een 10 punten programma. Per thema concrete punten voor het Programma.
- Verzamelen van input van de leden
- Een kort onderzoek per thema, naar de huidige stand van zaken in Druten
- Schrijven van het concept verkiezingsprogram
- Het conceptverkiezingsprogramma voorleggen aan de leden
- Opstellen definitief programma
Het voorliggende programma heeft de volgende doelgroepen.
-
- De leden Van Gl-PvdA Druten.
- De leden van de kieslijst.
- Alle mensen in Druten die zich willen verdiepen in dit programma.
- De collegae die de eventuele coalitiebesprekingen gaan doen.
De structuur van het programma.
-
- Visie met kernwaarden.
- 10 thema’s, per thema
- Inleiding. Hierin staat de huidige situatie kort beschreven.
- Uitgangspunten. Deze zijn gebaseerd op de kernwaarden.
- Wat willen we/? Dit zijn concrete programmapunten
- Slot.
Onze politiek is geworteld in vier kernwaarden, die de basis vormen voor al onze plannen
A. Samen sterk: solidariteit en saamhorigheid.
Wij willen een gemeente waar iedereen mee kan doen. Ook mensen uit Oekraïne of andere vluchtelingen horen erbij. Iedereen moet zich gezien en gehoord voelen. We helpen elkaar, want samen zijn we sterker.
Iedereen heeft recht op een goed inkomen en een betaalbaar huis – jong én oud. We streven naar buurten waar mensen naar elkaar omkijken en prettig samenleven. Daarnaast willen we dat iedereen gelijke kansen heeft op goed onderwijs en een gezond leven.
B. Zorg voor het klimaat en een schone leefomgeving.
In Druten merken we de gevolgen van klimaatverandering: droge zomers, hittegolven en hevige regenbuien waardoor straten onder water lopen. Ook worden energie en het dagelijks leven steeds duurder, terwijl vervuiling en zwerfafval toenemen.
We moeten onze gezondheid weer op de eerste plaats zetten. Daarom kiezen wij voor een duurzame toekomst, en een gezonde leefomgeving zodat kinderen later ook nog fijn in Druten kunnen wonen en spelen. We maken onze dorpen groener en gezonder, en zorgen dat iedereen kan meedoen met het klimaatbeleid. Dat beleid moet eerlijk én betaalbaar zijn.
Ons doel: Druten klimaatneutraal in 2040.
C. Veiligheid voor iedereen.
Sommige mensen voelen zich onveilig – op straat, in het verkeer, aan de deur of op internet. De overheid kan niet alles voorkomen, maar we mogen wél verwachten dat de gemeente haar best doet om iedereen een veilig gevoel te geven. Dat begint met duidelijke en eerlijke communicatie.
Daarnaast willen we goede verkeersmaatregelen, zoals veilige oversteekplaatsen en goed verlichte fietsroutes.
D. Iedereen is gelijkwaardig en mag zichzelf zijn.
Alle mensen zijn evenveel waard – ongeacht leeftijd, afkomst, gender of beroep. De gemeente moet nog meer doen om echte gelijkwaardigheid te bevorderen.
Dat betekent onder andere:
Goede inburgering voor nieuwkomers, met aandacht voor taal en cultuur.
Een kindergemeenteraad, zodat ook kinderen kunnen meedenken.
De gemeente Druten bestaat uit vijf dorpen: Druten, Deest, Afferden, Horssen en Puiflijk. Alle dorpen verdienen een gelijke behandeling op elk terrein.
Wonen

Inleiding
Druten probeert woningen te bouwen voor verschillende doelgroepen: starters, senioren, huurders van sociale woningen kopers en mensen die levensloopbestendig willen wonen. De intentie en beleidskaders zijn aanwezig. Of dit voldoende is, hangt af van de snelheid en realisatie van de plannen én van de verdeling van het woningaanbod. Die moet goed aansluiten op de verwachte groei binnen specifieke groepen, zoals ouderen van 85 jaar en ouder.
Op basis van de huidige gegevens lijkt er nog ruimte voor verbetering, vooral voor de snelgroeiende groep senioren en voor een versnelling in de bouw van sociale huur- en levensloopbestendige woningen.
Uitgangspunten
A. Iedereen heeft recht op een betaalbaar huis.
Wonen is een recht, geen luxe. Een huis is meer dan vier muren: het is een plek waar je je thuis voelt, tot rust komt en je veilig weet. Ook de buurt en het dorp zijn belangrijk — met voldoende groen en ruimte om te leven.
Vooral voor jongeren en ouderen zijn er in de gemeente Druten nog te weinig woningen. Veel mensen zoeken al te lang: jongeren, mensen met een kinderwens en ouderen die gelijkvloers willen wonen. Iedereen verdient een fijne, groene en veilige plek om te wonen.
B. Slim en duurzaam bouwen.
Groen en natuur zijn essentieel voor onze gezondheid. In en rond Druten is de ruimte beperkt, dus moeten we slim bouwen. Dat betekent: duurzaam bouwen, met aandacht voor kwaliteit én snelheid. Slimmer gebruik van ruimte: hoger bouwen, waar dat kan; in de dorpen niet hoger dan 3 lagen. Leegstaande panden omvormen tot woningen en woningsplitsing gemakkelijker maken. Daarnaast investeren we in groene plekken in alle wijken en dorpen.
C. Eerlijk, snel en samen beslissen.
Het maken van plannen duurt nu vaak te lang. Dat moet sneller én duidelijker. Inwoners moeten vanaf het begin kunnen meedenken over bouwplannen, zodat besluiten breed worden gedragen.
D. Leefbare en gemengde wijken.
Een wijk is meer dan een slaapplaats. In een goede wijk kennen en helpen mensen elkaar.
We willen wijken waar bewoners met verschillende achtergronden samenleven. Iedere wijk moet veilig, groen en toegankelijk zijn. Daarom investeren we niet alleen in huizen, maar ook in mensen.
Sociaal Domein – Iedereen doet mee.

Inleiding
Op 1 januari 2026 treedt de nieuwe Participatiewet in balans in werking.
Met deze wet veranderen de volgende regelingen:
-
- De Participatiewet
- De Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW)
- De Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ)
Wat betekent dit voor werk en inkomen.?
Bestaanszekerheid is essentieel om te kunnen leven en meedoen in de samenleving.
De Participatiewet brengt voor bijstandsgerechtigden de volgende veranderingen met zich mee:
-
- Giftenvrijstelling: Giften en kostenbesparingen tot €1.200 per jaar hoeven niet meer gemeld te worden. Hierdoor kunnen mensen beter profiteren van hulp uit hun omgeving.
- Maatschappelijke participatie: De ‘tegenprestatie’ wordt vervangen door ‘maatschappelijke participatie’. Deelnemers mogen dit zelf invullen, zolang het hun arbeidsinschakeling niet belemmert.
- Terugwerkende kracht: Gemeenten kunnen bijstand met terugwerkende kracht toekennen, tot een maximum van drie maanden, om financiële problemen te voorkomen.
- Mantelzorg: Tijdelijk inwonen bij iemand voor intensieve mantelzorg heeft geen gevolgen meer voor de uitkering.
- Bufferbudget: Gemeenten kunnen een bufferbudget verstrekken om te voorkomen dat mensen met een combinatie van werk en uitkering onder de bijstandsnorm komen.
- Hogere uitkering: Alleenstaande ouders die samenwonen met een partner zonder eigen inkomen krijgen een hogere uitkering.
- Vermogenstoets: Er wordt uitgegaan van het actuele vermogen bij een vermogenstoename, in plaats van het vermogen bij aanvang van de uitkering.
- Onzekerheid over een dak boven je hoofd, zinvolle dagactiviteiten, betaalbare en toegankelijke zorg, en een sluitend huishoudboekje vermindert het welzijn van mensen.
- Bestaanszekerheid is daarom het fundament voor een inclusieve samenleving.
- Werk is de sleutel tot een zeker bestaan, waardering, respect en deelname aan de maatschappij.
- Iedereen in Druten verdient een eerlijke kans op goed werk. Met werk kun je een zelfstandig bestaan opbouwen en je talenten ontwikkelen.
- Ook als iemand geen baan heeft, moeten we er samen voor zorgen dat diegene volwaardig kan meedoen – op een manier die past bij zijn of haar situatie en die stimuleert tot ontwikkeling.
- Werk moet passend zijn en fatsoenlijk worden beloond. Mensen die moeite hebben om werk te vinden, moeten begeleiding krijgen.
- Belemmeringen voor mensen met een beperking moeten worden weggenomen, en discriminatie op de arbeidsmarkt moet worden bestreden.
- Daarnaast moeten er goede voorzieningen zijn voor mensen met weinig kans op regulier werk.
Uitgangspunten
A. Rondkomen met je inkomen.
Een sterke gemeenschap laat niemand vallen. We bouwen aan een samenleving waarin ieder mens telt.
Mensen die genoeg geld hebben, zijn meestal gezonder en leven langer. Zij kunnen zich bijvoorbeeld makkelijker gezond eten veroorloven, leuke dingen doen met familie en vrienden, en ervaren minder stress over geldzaken.
Armoede betekent dat je te weinig geld hebt, niet dat je iets verkeerd hebt gedaan. Het heeft grote negatieve gevolgen: het zorgt voor ongelijkheid en maakt het moeilijker om mee te doen in de samenleving.
De gemeente maakt waar nodig gebruik van het bufferbudget.
B. Begeleiding naar werk, de rol van de gemeente.
De begeleiding verschuift van een snelle uitstroom naar werk naar het versterken van inzetbaarheid en activering.
De gemeente vervult verschillende taken op het gebied van werk en inkomen:
ze is een belangrijke werkgever, een grote opdrachtgever aan andere werkgevers, uitvoerder van de Participatiewet en verantwoordelijk voor het toekennen van uitkeringen.
We willen belemmeringen wegnemen voor mensen die nu een zinvolle dag invulling hebben en willen doorstromen naar beschut werk of een reguliere baan.
Een terugstroomgarantie is daar onderdeel van.
Iedereen moet zich, naar haar of zijn mogelijkheden, kunnen ontplooien.
Bij beslissingen over het terugvorderen van bedragen wordt standaard een evenredigheidstoets toegepast.
C. Zorg en ondersteuning voor iedereen.
Het kan iedereen overkomen dat je het niet meer alleen redt omdat je gezondheid je in de steek laat.
De GroenLinks-PvdA wil dat je er dan op kunt vertrouwen dat je de juiste zorg en aandacht krijgt, afgestemd op wat je nodig hebt.
Voor ons staan welzijn en gezondheid voorop. We vinden voorkomen beter dan genezen. Iedereen moet de kans hebben om een gezond leven te leiden.
Door te investeren in preventie is minder vaak dure zorg nodig.
De menselijke maat moet weer leidend zijn, alle in de zorg én in preventie. De mens gaat boven de regelgeving.
We willen daarom de rol versterken van zorgorganisaties en maatschappelijke instanties die vanuit diezelfde visie werken.
De toegang tot zorg en welzijn moet zo eenvoudig mogelijk zijn.
Als iemand een eigen netwerk heeft of nog deels zelfredzaam is, mag dat voor de gemeente geen reden zijn om hulp te weigeren. Maatwerk is nodigD.Iedere vraag om zorg en welzijn is uniek, en elke wijk en elk dorp is anders.
D. Sociaal Team Druten.
Het Sociaal Team en inmiddels ook de Wijkwijzers spelen een centrale rol in de hulp- en dienstverlening in Druten.
Het Sociaal Team geeft informatie en biedt ondersteuning aan mensen met een beperking of chronische ziekte, en bij psychosociale en opvoedingsproblemen. Ze kunnen doorverwijzen naar gespecialiseerde zorgverleners, zodat hulp snel kan worden ingezet.
F. Jeugdzorg en -welzijn.
Ieder kind heeft het recht veilig en prettig op te groeien. Soms lukt dit ouders niet. Deze ouders worden op een eenvoudige manier, in de eigen buurt, ondersteund bij de opvoeding. Soms is het versterken van eigen mogelijkheden niet voldoende en is strakke regie nodig om problemen snel het hoofd te bieden.
Wij vinden dat er dan voor een kind of gezin één plan moet zijn, met één regisseur die zorgt dat dit plan goed wordt uitgevoerd.
G. Ouderenzorg en -welzijn.
De meeste ouderen willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en regie houden over hun leven. De PvdA streeft naar een inclusieve samenleving en vindt dat ouderen volwaardig moeten kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven. De gemeente mag niet automatisch uitgaan van de zelfredzaamheid van mensen, m.n. van alle ouderen.
H. Wonen en zorg.
Het liefst wonen mensen zo lang mogelijk in hun eigen wijk of dorp. Om dat mogelijk te maken hebben Drutenaren de juiste ondersteuning nodig op het juiste moment. Lange wachtlijsten mogen dit niet belemmeren. De woonzorgvisie moet waarborgen dat er intensief wordt samengewerkt met partijen in Druten, zoals woningcorporaties, geestelijke gezondheidszorg, politie en welzijnsorganisaties. Door te investeren in passende woningen, zoals wooncomplexen met een huismeester en algemene voorzieningen, willen we voorkomen dat mensen in de knel komen. In de woningbouwplannen moet extra aandacht zijn voor geschikte vormen van volkshuisvesting voor ouderen. Door het fysieke domein anders en slimmer in te richten, hoeft er minder beroep te worden gedaan op zorg.
I.Welzijn.
Welzijnswerkers zijn de smeerolie van de samenleving. Deze functie moet in ere worden hersteld. Daarom willen wij het professioneel welzijnswerk versterken, wat vraagt om een structurele aanwezigheid in de wijken. Wij streven naar één aanbieder per stadsdeel, met een sterk ingebedde structuur en historisch besef. Continuïteit in de financiering van het welzijnswerk moet verzekerd zijn. In alle dorpen zijn veel vrijwilligers actief. Gl-PvdA erkent het grote belang van deze vrijwilligers. Zij zorgen voor verbinding. De erkenning dient te leiden tot een zeer actief beleid voor deze vrijwilligers.
J. Mensen uit Oekraine en vluchtelingen.
Gl-PvdA garandeert een veilig bestaan voor vluchtelingen en mensen uit Oekraïne.
Klimaat & Milieu – Een gezonde, groene toekomst
Inleiding
De ambitie van de gemeente Druten is hoog, maar er is minder zicht op de tussenstand: hoeveel al gerealiseerd is en hoever men is in de transitie. Het doel “energieneutraal in 2040” is ambitieus en het pad ernaartoe vraagt forse inspanning, vooral omdat de gemeente niet meegaat met de consequenties van de regionale energiestrategie (RES) en de vervoerssector.
De gratis isolatie-aanpak geldt voor eigenaar-bewoners van woningen vóór 2005; huurwoningen, VvE’s, monumenten en woningen na 2005 vallen buiten de regeling. Hierdoor valt een deel van de woningvoorraad buiten de aanpak.
Voor klimaatadaptatie (zoals hitte en wateroverlast) geldt vaak dat bewoners zelf actie moeten ondernemen, bijvoorbeeld door tuinen te vergroenen of regenwater af te koppelen. Gemeenten kunnen faciliteren, maar het vraagt ook draagvlak en middelen bij bewoners.
Het beleid vermeldt dat er aandacht komt voor hitte, droogte en wateroverlast. “Komen” betekent dat veel maatregelen nog in de planfase zijn. Er is beperkt zicht op hoe robuust de uitvoering is, zoals budget, snelheid en concrete resultaten.
Uitgangspunten
Het gaat niet alleen om energie en CO₂-uitstoot; klimaatadaptatie vraagt ook om infrastructuur, groen en waterbeheer. Dit is complex en kost tijd. De energietransitie van fossiel naar elektrisch loopt achter. Daarom willen we onze kernen en wijken vergroenen, woningen verduurzamen en investeren in duurzame mobiliteit. We stimuleren lokale duurzame energieopwekking en pakken lucht- en bodemvervuiling aan. Met deze koers werken we aan een duurzame, gezonde en eerlijke toekomst voor alle inwoners van Druten.
We willen dat iedereen kan profiteren van de energietransitie. Dat betekent dat de energiemix duurzaam, betrouwbaar én sociaal rechtvaardig moet zijn. Lokale, hernieuwbare bronnen zoals zon en wind spelen daarin een centrale rol. We vinden het belangrijk dat inwoners zeggenschap houden over hun eigen energievoorziening. Energie is een basisbehoefte, geen marktproduct. Wij pleiten voor sterke publieke regie, eerlijke tarieven en initiatieven waarbij de opbrengsten lokaal terugvloeien.
De overstap naar duurzame energie moet eerlijk en haalbaar zijn voor iedereen. Daarom verduurzamen we juist in buurten waar de energierekening het hoogst is en de isolatie het slechtst. Met collectieve en publieke oplossingen, energiebesparing en maatwerk zorgen we dat niemand achterblijft.
Groen in de wijk is geen luxe, maar noodzaak. Het helpt tegen hitte, is goed voor de biodiversiteit en nodigt uit tot ontmoeten en bewegen. We zetten in op structurele vergroening van straten, pleinen en gevels, vooral in wijken waar het nu nog grijs en heet is.
Iedereen heeft recht op schone lucht, schoon water en een gifvrije bodem. Mensen kunnen ziek worden van schadelijke gewasbestrijdingsmiddelen, van de uitstoot van het verkeer en van intensieve veehouderij. Daarom neemt de gemeente maatregelen om vervuiling terug te dringen en herstelt wat is aangetast.
Druten heeft al beleid met betrekking tot de “Beschermde dorpsgezichten”. Het is de hoogste tijd dat Druten verantwoordelijkheid neemt om de natuur en biodiversiteit in deze gebieden en in het overige buitengebied te behouden en te verbeteren. De gemeente heeft een beleidsplanbiodiversiteit, dit wordt onverkort uitgevoerd. Dat kost geld. We stellen voor dat naast de gemeente ook exploitanten en gebruikers bijdragen. We zorgen voor expertise binnen de gemeente en werken samen met natuurorganisaties, zoals IVN. Er blijft ruimte voor recreatie, maar niet ten koste van landschap en natuur. We werken samen met boeren en grondbezitters aan herstel van biodiversiteit en gezonde bodems.
Onderwijs – Gelijke kansen voor ieder kind.
Inleiding
Onderwijs is de sleutel tot vrijheid en gelijkheid. In de gemeente Druten zijn meerdere basisscholen actief. Voor voortgezet onderwijs is er bijvoorbeeld het Pax Christi College in Druten, dat vmbo, havo en vwo aanbiedt.
Er is aandacht voor ondersteuning: zo is er een expertiseteam “Jonge Kind” actief in Druten voor vroeg signalering en begeleiding van jonge kinderen. Voor gezinnen met een lager inkomen zijn er voorzieningen zoals het zogenaamde “Kindpakket” in Druten, dat onder andere schoolmateriaal, laptops en bijlessen kan vergoeden.
Toch zijn er vragen over gelijke kansen voor kinderen en over de toekomst van het speciaal basisonderwijs. Voor speciaal onderwijs (SO en VSO) moeten sommige leerlingen buiten Druten naar school, omdat er binnen de gemeente geen eigen instelling voor speciaal onderwijs is. Veel kinderen volgen daarom onderwijs in bijvoorbeeld, Nijmegen of Tiel.
Ook met betrekking tot de gezondheid van kinderen zijn er zorgen: te veel kinderen bewegen te weinig en eten ongezond. Samen bewegen en gezonder eten draagt bij aan een langer, gezonder en plezieriger leven.|
Uitgangspunten
Gelijke kansen voor kinderen en jongeren
Alle mensen zijn gelijkwaardig, en iedereen moet de kans krijgen om het beste uit zichzelf te halen. Je afkomst, wijk of gezinssituatie mag nooit bepalen wie je later wordt. Daarom zetten we in op sterk en inclusief onderwijs – van peuter tot jongvolwassene – en op ondersteuning daar waar dat het hardst nodig is. Gelijke kansen vereisen nu eenmaal ongelijke investeringen.
In onze gemeente is het verzuimpercentage laag; precieze aantallen ontbreken. Wel is bekend dat een beperkt aantal kinderen niet naar school gaat.
Een gezonde leefstijl voor iedereen
Gezond leven en gezond oud worden is een recht voor iedereen, en een gezond leven begint dichtbij: in je eigen buurt. Te veel kinderen bewegen te weinig en eten ongezond. Samen bewegen en gezonder eten draagt bij aan een langer, gezonder en plezieriger leven.
De tweedeling in onze samenleving neemt toe. We zien verschillen tussen arm en rijk, en tussen opgeleid en niet-opgeleid. Jonge kinderen, ongeacht hun situatie, verdienen de juiste opleiding.
Cultuur, sport & verbinding.
Inleiding
Cultuur
Er is een goed podiumniveau: Theater “Bogerd” in Cultureel Centrum Bogerd biedt een breed programma: cabaret, muziek, toneel, jeugdvoorstellingen. Er bestaat een regeling (Volwassenenfonds Sport en Cultuur) waardoor mensen met een kleiner budget mee kunnen doen aan culturele activiteiten. Het initiatief Cultuurpunt Maas en Waal maakt cultuur toegankelijker voor alle leeftijden en stimuleert deelname van jongere doelgroepen. De gemeente verstrekt subsidies voor kunst-, cultuur- en welzijnsactiviteiten en er is aandacht voor de culturele infrastructuur (bijv. erfgoed, lokale identiteit). Deze subsidies zijn voor een deel geoormerkt. Dat komt niet altijd ten goede aan activiteiten op het terrein van geschiedenis, kunst en cultuur.
Het beleid noemt expliciet het versterken van cultuurhistorische waarden in de gemeente. Dit is een mooie basis, maar vraagt onderhoud en betrokkenheid van alle dorpen, verenigingen en bewoners, meer specifiek: het is de taak van de gemeente om ervoor te zorgen dat de accommodaties, de mobiliteit van ouderen en het aanbod van allerlei culturele activiteiten op orde blijft.
Een culturele verbinding met een buitenlandse gemeente bestaat niet meer. De vraag of deze hersteld dient te worden, beantwoorden we met ja. Juist in een tijd van internationale spanningen is het noodzakelijk om verbinding te hebben met mensen uit een andere cultuur.
Monumentenzorg
De gemeente Druten heeft een redelijk uitgebreid monumentenbeleid met voorzieningen voor onderhoud, restauratie, verduurzaming en behoud van erfgoed. Er is structureel beleid en regelgeving aanwezig. Tegelijkertijd zijn er duidelijke uitdagingen: actualisatie van de monumentenlijst, financiële ruimte/budget voor ondersteuning van eigenaren, en problemen in de praktijk rond instandhouding van sommige panden.
Sport en beweging
De kwaliteit van de sport- en beweegvoorzieningen in Druten wordt met goed beoordeeld. De gemeente toont ambitie, moderniseert, en zorgt voor toegankelijkheid. Er zijn verenigingen voor: teamsport, elk dorp heeft een voetbalvereniging. Er is een volleybal, basketbal, etc. Er worden veel binnensporten beoefend: Badminton, tafeltennis, tennis en paddel en wordt aan turnen judo en taekwondo gedaan. Er is zelf een zeer actieve dansstudio. Tot slot: Er is een actieve zwemvereniging “De Gelenberg”. Druten telt verschillende particuliere sportscholen.
Uitgangspunten
Cultuur en sport verbinden en verrijken ons allemaal.
Cultuur en sport dragen bij een goede gezondheid van de jonge en oudere mensen
Elk dorp en wijk verdient een ruim cultuur-en sportaanbod.
Wanneer cultuur en onderwijs (geschiedenis) met elkaar optrekken geeft dit een boost aan de kansen van kinderen en aan de ontwikkeling van de regio.
Verenigingen en organisaties die zich met cultuur en sport bezig houden verdienen een ruime onderstening.
Historische monumenten dienen te blijven, in alle dorpen. De gemeente zorgt voor voldoende financiële middelen
Verkeer, Veiligheid & Vervoer – Duurzaam en veilig onderweg.
Inleiding
Druten is veilig genoeg om een comfortabele woon- of werklocatie te zijn qua veiligheidsniveau. Als we echter heel specifiek kijken naar bepaalde buurten, fietsroutes of risico’s voor kinderen ontstaat er een meer specifiek beeld. Op rotondes bijvoorbeeld bestaat nog discussie over de voorrangsregels: de gemeente onderzoekt wijzigingen om fietsers beter te beschermen. In specifieke straten, Hogestraat, Raadhuisstraat, van Heemstraweg, in hoofdstraten van dorpen en wijken wordt er te snel gereden. De gemeente vond daar dat 85 % van de voertuigen zich aan de limiet hield en zag geen directe maatregelen. Het budget voor “kleinere” verkeersveiligheidsmaatregelen voor straatinrichting is zeer beperkt. Mensen klagen over hardrijders en lawaaimakers en juist deze zorgen ook voor de nodige vervuiling. Speciaal aandacht verdient de positie voor de mensen met een handicap, het is voor hen lastig om zich veilig te verplaatsen op trottoirs, wegen en kruispunten.
Vele wegen, m.n. in het buitengebied zijn slecht onderhouden, de veiligheid is in gevaar,
Er ontstaat steeds meer digitale onveiligheid. Ook in Druten worden mensen digitaal “bedreigd”. Jongeren hebben te maken met digitale bereiding
Uitgangspunten
Een veilige sociale omgeving voor allen, maar vooral voor de oudere mensen.
Veiligheid in het verkeer voor alle mensen, zeker voor mensen met een beperking.
Duurzaam en veilig vervoer. We maken ruimte voor mensen, niet voor vervuilende auto’s. Daarom geven we prioriteit aan lopen, fietsen en openbaar vervoer. Dat is beter voor het klimaat én voor de verkeersveiligheid. Tegelijk zorgen we dat de gemeente goed bereikbaar blijft, ook voor wie minder mobiel is.
Economie – Lokaal, circulair en toekomstgericht.
Inleiding
Druten heeft goede fundamenten die erop wijzen dat de lokale economie redelijk gezond is. Er zijn echter risico’s, zoals de situatie rondom energievoorziening, de ontwikkeling van duurzaamheid en de beschikbaarheid van voldoende arbeidskrachten.
Daarnaast liggen er voor Druten nog uitdagingen, zoals toekomstige tekorten, personeelstekorten, het benutten van potentieel en de vraag naar ruimte. De werkloosheid is laag, met 3,6%.
Druten ligt centraal in het Land van Maas en Waal en beschikt over een geconcentreerd winkelgebied rond de Hogestraat, de Markt en de Van Heemstraweg. Het biedt een gevarieerd aanbod van winkels en restaurants en is goed bereikbaar, met gratis parkeermogelijkheden.
Veel mensen uit het Land van Maas en Waal komen naar Druten om boodschappen te doen, vooral in supermarkten, en minder om te winkelen.
Er zijn veel bedrijfsgebouwen in Druten, en er zijn nog verschillende panden beschikbaar. De samenwerking met omliggende gemeenten op dit gebied is beperkt. Zaken zoals energievoorziening en duurzaam ondernemen vragen om regionaal overleg.
Uitgangspunten
We zijn trots op de ondernemers in Druten die werken aan een eerlijke en groene economie en die bijdragen aan de werkgelegenheid. We zetten in op een duurzame en sociale economie, waarin ondernemers bijdragen aan onze gezamenlijke toekomst — van startende mkb’ers tot voedselcoöperaties.
Druten heeft een groot winkelaanbod, maar helaas wordt hiervan onvoldoende gebruikgemaakt. Veel mensen kiezen ervoor om naar Nijmegen of Wijchen te gaan. We willen dat Druten zich ontwikkelt tot een gemeente waar mensen graag komen winkelen.
In de dorpen is de situatie minder rooskleurig. Er zijn daar bouwplannen, en wanneer deze gerealiseerd worden, moet aandacht worden besteed aan voldoende winkelaanbod.
Financiën – Eerlijk en verantwoord
Inleiding
Ondanks de positieve cijfers voor de komende jaren benadrukt de gemeente dat de toekomstige financiële positie onzeker is, vooral door teruglopende rijksbijdragen en wijzigingen in de taakstelling. Er werd gesproken over beginnende tekorten vanaf 2026. Door de verschuiving van het ravijnjaar zijn er in 2026 echter geen tekorten; later kan dit wel het geval zijn. Binnen de gemeente bestaan ideeën om eventuele reserves aan te spreken wanneer dat nodig is.
De gemeente Druten is momenteel financieel gezond: de begroting is sluitend en er is een positief resultaat geboekt. De situatie is echter voorzichtig gezond: de stabiliteit hangt af van het naleven van beleidskaders en van externe factoren, zoals rijks financiering.
Uitgangspunt
Net als in veel andere gemeenten worden ook in Druten financiële tekorten verwacht in de komende jaren. GroenLinks-PvdA wil dat Druten een eventueel tekort zoveel mogelijk oplost door hogere inkomsten te genereren, en niet door bezuinigingen door te voeren. Wij pleiten voor een eerlijke lastenverdeling, duurzame investeringen en het behoud van sociale voorzieningen, ondersteund door heldere financiële kaders. Gemeentegeld is immers gemeenschapsgeld en moet zorgvuldig worden besteed.
Druten in de regio – Samen sterker

Inleiding
De gemeente zegt: “Onze uitdagingen … zijn te ingewikkeld om alleen door ons als gemeente op te pakken.” Dit betekent dat de afhankelijkheid van samenwerking groot is: het succes hangt af van de sterkte van de partners en van hoe goed zij samenwerken.
Hoewel samenwerking op papier goed is georganiseerd, wordt in de documenten minder expliciet ingegaan op het evalueren van de kwaliteit van deze samenwerkingen op resultaatniveau: wat is het effect en welke knelpunten zijn er? Dit geldt zeker ook voor de werkorganisatie en voor andere terreinen, zoals de samenwerking op het gebied van jeugdzorg.
Druten maakt deel uit van regionale samenwerkingsverbanden voor jeugdzorg, Wmo-begeleiding en maatschappelijke opvang. Dit is belangrijk, omdat dit soort diensten vaak complex en specialistisch zijn en beter regionaal georganiseerd kunnen worden. Veel vraagstukken en opgaven vragen om regionale samenwerking, zoals het oplossen van het woningtekort en de energie-opgave. Druten kan dit niet alleen. GroenLinks-PvdA Druten wil en kan een krachtige regionale partner zijn. Voor een stevige bestuurlijke positie in de regio streven we naar een sterk en goed vertegenwoordigd Land van Maas en Waal.
Uitgangspunt:
Druten bloeit in samenwerking met zijn buren.
Democratisch bestuur – Samen beslissen

Inleiding
Volgens de Burgerpeiling 2024 – Gemeente Druten geeft 21% van de inwoners aan dat de gemeente “naar haar inwoners luistert” (tegen 27% gemiddeld in Nederland) en 30% dat de gemeente inwoners “laat meedenken” (tegen 37% gemiddeld in Nederland). Gemeenten moeten steeds meer moeilijke beslissingen nemen, zoals de besluitvorming over AZC’s.
De democratie in Nederland, en ook in Druten, staat onder druk. We moeten er alles aan doen om mensen meer te betrekken bij de besluitvorming. Dit vergroot ook de medeverantwoordelijkheid van burgers.
Uitgangspunt
Echte democratie begint bij betrokken inwoners.
Slot
GL-PvdA Druten kiest voor een gemeente waarin we samen leven, samen beslissen en samen bouwen aan een gemeenschap waar iedere inwoner graag deel van uit wil maken. We zoeken de verbinding, niet de polarisatie. Samen voor een sterk en veerkrachtige gemeente Druten.